Sunday, 23 December 2018

- Pengurusan Dalam Islam -


PENGURUSAN DALAM ISLAM



Ahli Kumpulan :
Nur Izzati Syafiqah Binti Abdullah Sani (02DSK18F1021)
Norsyakila Binti Ali Mukhtar (02DSK18F1033)
Nur Syafiqah Binti Johari (02DSK18F1070)
Nurshaza Qistina Binti Sapri (02DSK18F1076)

Kod Pengajian :
Pengurusan Dalam Islam (DUA 2022)

Nama Pensyarah :
Puan Nurul Fuaddi Binti Sulaiman

Pengenalan :
       Sistem pengurusan islam adalah satu sistem yang sangat lengkap dan sistematik di mana ia berpandukan kepada Al Quran dan As Sunnah. Prinsip pengurusannya jelas, penyusunan dan perancangan pengurusan yang teratur, pengawasan yang menyeluruh dan terperinci dan motivasi yang mempunyai asas yang kukuh untuk mendapatkan redha Allah dan tidak semata-mata kebendaan dan keduniaan sahaja. Pengurusan merupakan satu proses sosial selaras dengan perkembangan manusia dan komuniti di sekelilingnya. Pengurusan dikaitkan dari pengurusan sebuah keluarga, komuniti atau organisasi hinggalah kepada sebuah negara.

     Sesungguhnya tiada prasangka lagi bahawa kitab terakhir yang Allah SWT turunkan kepada Nabi Muhammad SAW menjadi sumber utama sebagai rujukan bagi seluruh umat manusia. Al-Quran sememangnya lengkap dan menyeluruh seperti ungkapan dalam Surah al-Baqarah:
“Wahai orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam secara menyeluruh..” (Surah al-Baqarah, 2: 208)

     Ia juga mengandungi segala macam perkara yang tidak ditinggalkan walaupun satu aspek sebagai panduan kehidupan manusia sama ada membabitkan perkara di dunia mahupun di alam akhirat kelak. Firman Allah SWT:
“Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) kitab (Al Quran) untuk menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang Muslim.” (Surah al-Nahl, 16: 89)

     Seterusnya, turut dijelaskan dalam Surah al-An‘am:
“Tiada Kami tinggalkan sesuatu apa pun di dalam kitab (Al Quran) ini..” (Surah al-An‘am, 6: 38)

     Oleh yang demikian, sistem pengurusan yang berpaksikan ajaran Al-Quran dengan berdasarkan hadis dan sunnah Rasulullah SAW, akan melahirkan suatu sistem urus tadbir yang cemerlang, sempurna dan berkualiti. Bagi mengurus sesebuah organisasi yang cemerlang berdasarkan ajaran Islam. Dengan itu, berhubung dengan konsep kecemerlangan pengurusan ini sebenarnya telah pun diungkapkan dalam kitab suci Al-Quran dari awal lagi menerusi penciptaan Allah SWT terhadap kejadian-kejadian alam di dunia yang mementingkan aspek kesempurnaan dan berkualiti.

Nilai-Nilai Sistem Pengurusan Dalam Islam Berdasarkan Al Quran dan Hadis :
     Sesebuah organisasi ataupun komuniti akan berjaya dalam segala aspek yang diceburi sekiranya setiap ahli saling mengamalkan nilai-nilai murni yang berkualiti dalam diri masing-masing. Hal ini demikian kerana fitrah kesempurnaan atau kecemerlangan yang berkualiti merupakan suatu komponen penting yang amat diperlukan.

     1. Konsep Pengurusan Tahwidi

Seseorang Muslim tidak akan berjaya sekiranya dalam diri sendiri tiada mempunyai nilai iman yang teguh dan mantap. Nilai atau prinsip iman sangat penting untuk memastikan setiap amalan mendapat keredhaan Allah SWT. Oleh sebab itu, tunjang kepada kualiti seseorang insan adalah bergantung kepada sifat ketakwaan dan keimanan sejati yang dihayati dengan erti kata sebenarnya tunduk patuh hanya kepada Allah. Segala tindakan atau pekerjaan individu tersebut akan terus dikaitkan dengan tahap kepercayaan dan keimanan dalam dirinya sama ada benar-benar beriman atau sebaliknya.

Oleh itu, falsafah atau konsep menerusi prinsip atau nilai tawhidi ini menjadi teras kepada akidah seseorang insan dalam merancang, menggubal, dan menilai suatu pengurusan. Falsafah tawhidi ini turut juga menekankan bahawa setiap tingkah laku atau tindakan yang lahir sama ada bersifat niat, perkataan atau perlakuan semestinya berpandukan keimanan kepada Allah SWT yang dikenali sebagai hablu min Allah (hubungan seseorang manusia dengan Penciptanya iaitu Allah SWT). Seterusnya diperjelaskan tentang aspek perhubungan manusia sesama manusia (hablu min al-nas) atau dengan makhluk lain serta alam persekitarannya. Hubungan manusia sesama manusia akan mementingkan kerjasama dan toleransi antara mereka supaya dapat dipertingkatkan lagi sesuatu produk ataupun perkhidmatan bagi mencapai kesejahteraan hidup seharian.

Sekiranya nilai-nilai murni tersebut diabaikan, maka kehidupan komuniti organisasi atau masyarakat akan mengalami kemusnahan. Selain itu, sistem pengurusan sesebuah organisasi yang berkualiti semestinya perlu dilakukan dengan konsep tawhidi ini kerana ia merupakan intipati ajaran Islam itu sendiri. Sekiranya seseorang pekerja dalam organisasi mempunyai nilai tawhidi yang utuh, maka beliau akan melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin yang mampu membuahkan hasil dalam usaha memartabatkan keadilan. Situasi ini bukan sahaja melahirkan nilai kepuasan kepada para pekerja atau pelanggan, akan tetapi kesan penyebaran luas nilai keadilan tersebut sekaligus mendatangkan kebahagiaan sejagat dapat dinikmati.

     2. Nilai Kepimpinan yang Amanah

Jika pemimpin dalam sesebuah organisasi tidak mempunyai nilai-nilai murni sudah pasti secara langsung organisasi tersebut akan mundur. Malah, konsep kepimpinan dalam Islam sememangnya menjadi isu atau topik terpenting dalam memastikan pengurusan sesuatu perkara sama ada dalam aspek sosial, ekonomi, politik ataupun pentadbiran dapat berjalan dengan lancar dan sempurna. Penekanan terhadap nilai kepimpinan yang membawa kepada pengurusan berkualiti terutamanya apabila hendak melantik seseorang menjadi pemimpin. Kepimpinan bukanlah suatu yang teristimewa, akan tetapi merupakan satu amanah yang amat berat yang dapat didefinisikan sebagai suatu proses yang melibatkan seorang pengurus yang berusaha sedaya mungkin untuk mendapatkan penyertaan secara sukarela daripada orang bawahannya agar objektif yang ditetapkan dapat dicapai sepenuhnya. Kepimpinan memerlukan ilmu pengetahuan, sifat keadilan (‘adalah), kecekapan, keberanian (syaja’ah), ketabahan, kejujuran, kecekalan, akhlak mulia, kesabaran, sifat pemaaf, kesihatan dan kesempurnaan tubuh badan serta mental dan kebijaksanaan (fatanah).

Terdapat di dalam Al Quran,
“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada Ulil-Amri (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya, jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah al-Nisa’, 4: 59)

Seseorang pemimpin perlu menjalinkan perhubungan dua hala yang erat antara pihak-pihak tertentu disebabkan mereka saling memerlukan antara satu sama lain. Tambahan pula, pemimpin tersebut mampu mewujudkan suasana bekerja yang kondusif serta berupaya membentuk persefahaman antara warga organisasi, akan melahirkan suasana bekerja secara bermuafakat dan kolektif (jama‘ah). Jika sebaliknya pemimpin dalam sesebuah organisasi bersikap autokratik, tidak mendengar rungutan pihak pelanggan, tidak mementingkan keperluan orang bawahan atau pekerjanya, tidak bersikap amanah (khiyanah) serta sering bersikap zalim, nescaya organisasi tersebut akan mengalami permasalahan.

Nilai utama yang perlu wujud dalam diri seseorang pemimpin adalah sifat amanah yang tinggi. Pemimpin hendaklah amanah dalam menjalankan tugasnya sama ada dari aspek perkataan iaitu jujur dengan mengotakan setiap yang dijanjikan dan juga melalui perbuatannya dengan menunaikan sekadar termampu kepada orang bawahannya yang memerlukan bantuan dan pertolongan. Di samping itu, setiap pemimpin juga haruslah menerapkan nilai-nilai murni yang lain dalam diri sendiri serta mempamerkan ciri-ciri kepimpinan yang berkualiti melalui contoh terbaik kepada pihak lain.

     3. Nilai Amar Makruf Nahi Mungkar

Kedua-dua istilah ini sering dikaitkan secara bersama apabila diperbincangkan tentang tugas dakwah bagi seseorang khalifah Allah SWT. Tugas atau misi menyampaikan perintah Allah SWT yang baik (ma‘ruf) dan mencegah setiap yang dilarangNya (munkar) merupakan suatu tanggungjawab terutamanya dalam tradisi Nubuwwah.

Amar Makruf didefinisikan sebagai suatu ajakan atau perintah ke arah melaksanakan amalan yang baik secara bimbingan dan nasihat yang bijaksana, bertukartukar pandangan, banyak bersabar, berlemah lembut, sering menunaikan solat dan berdoa, berlapang dada, ikhlas dan bertoleransi. Manakala istilah nahi munkar pula ditakrifkan sebagai menyatakan sesuatu larangan terhadap masyarakat umum agar menjauhi segala kemaksiatan atau perkara-perkara yang negatif yang boleh mengakibatkan kehidupan umat tidak tenteram dan aman.

 Allah SWT telah berfirman dengan memerintah agar umat manusia sentiasa menyeru ke arah kebaikan dan mencegah segala larangan sama ada dalam al-Quran atau Sunnah Rasulullah SAW seperti:
“Dan hendaklah ada antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.” (Surah Ali-‘Imran, 3: 104)

Menerusi kefahaman ayat di atas, ia menggambarkan bahawa setiap pemimpin atau pengikut perlu memastikan nilai amar ma‘ruf dan nahi munkar ini sentiasa dibudayakan agar sistem pengurusan dalam kehidupan seharian dapat berjalan lancar dan berkesan. Melalui pelaksanaan kedua-dua nilai ini juga, umat manusia terutamanya golongan Muslim diangkat martabatnya ke peringkat yang tinggi dan dihormati oleh bangsa-bangsa yang lain.

Secara umumnya, jelas bahawa nilai amar ma‘ruf dan nahi munkar ini perlu dijadikan satu prinsip penting dalam sistem pengurusan sesebuah organisasi dalam masyarakat agar dapat membentuk kerangka sistem kehidupan yang berkualiti dan terbaik mengikut perspektif dan panduan Islam sepenuhnya.

     4. Perlaksanaan Keadilan (Ada'lah)

Setiap pemimpin atau pemerintah adalah wajib menunaikan amanah yang dipertanggungjawab terhadap mereka dengan sebaik mungkin. Sekiranya ingin melaksanakan sesuatu hukuman atau tindakan, maka perlulah menjatuhkan hukuman secara adil dan saksama. Situasi inilah menjadi prinsip atau dasar yang utama dalam memastikan sesuatu sistem pengurusan dalam organisasi mampu dilaksanakan dengan sebaik mungkin secara berkualiti dan berkesan. Malah seluruh umat Islam telah disarankan agar sentiasa berlaku adil terhadap pihak lain dalam setiap urusan mereka dan ditegah melakukan sebarang tindakan diskriminasi atau pilih kasih yang didasari ikatan kekeluargaan ataupun minat peribadi seseorang.

Begitu juga dengan pengagihan dan pengurusan perbelanjaan sumbersumber bagi sesebuah organisasi yang seharusnya diurus tadbir secara telus, berhati-hati dan tiada berlaku pembaziran atau penyalahgunaan kuasa. sekiranya seseorang pemimpin organisasi bersikap zalim dan tidak adil, pasti akan melahirkan ketidakpuasan hati para pengikut, penindasan dan ketidakseimbangan serta tidak dihormati oleh pihak yang lain.

Seterusnya, sikap wasatiyyah atau kesederhanaan amatlah dituntut dalam Islam yang sememangnya selari dengan fitrah atau status manusia sebagai khalifah di muka bumi ini seperti firman Allah SWT dalam al-Quran:
“Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.” (Surah al-Furqan, 25: 67)

     5. Prinsip Pengurusan Syura'

Kalimah syura ini lahir daripada perkataan alIstisyarah yang bermaksud satu perundingan atau bermesyuarat (berbincang) atau kerja berpasukan untuk mencari penyelesaian terhadap satu-satu masalah dan memutuskannya apabila telah mengetahui jalan atau cara penyelesaiannya. Maksud syura sebagai satu permesyuaratan untuk mencari pendapat atau nasihat dalam mencari sesuatu kepastian. Konsep syura diasaskan dengan tujuan mewujudkan perbincangan dua hala antara cerdik pandai dan ahli agama dalam menyelesaikan sesuatu permasalahan.

Merujuk kepada sirah nabawiyyah, sememangnya konsep syura ini telah pun diamalkan sejak lama dulu terutamanya oleh Baginda Rasulullah SAW dan kemudiannya disusuli oleh para Khulafa’ al-Rasyidin dan sahabat-sahabatnya. Allah telah berfirman :
“Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan sembahyang dengan sempurna; sedangkan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (Surah al-Syura, 42: 38)

Kepentingan syura dapat dilihat tatkala Islam merupakan agama yang menyeru kepada budaya tegur-menegur atau nasihat-menasihati seperti yang ditegaskan dalam hadis Rasulullah SAW iaitu:
 الدين النصيحة. قلنا : ملن؟ قال : هلل و لكتابه و لرسوله وألئمة  املسلمني وعامتهم 
“Agama itu nasihat. Kami berkata: Untuk siapa? Baginda bersabda: Bagi Allah dan bagi kitabnya dan bagi Rasul-Nya serta imam-imam kaum muslimin dan bagi orang ramai keseluruhan mereka.” (Riwayat oleh Imam Muslim RA)

Konsep syura turut diamalkan oleh khalifah-khalifah selepas kewafatan Rasulullah SAW antaranya khalifah ‘Umar al-Khattab RA yang pernah mengisytiharkan bahawa: 
وقد جعل عمر بن اخلطاب اخلالفة، وهي أعظم النوازل-شورى 
“Sesungguhnya ‘Umar Ibn al-Khattab telah meletakkan/ membentuk Khalifah (sistem kepimpinan) yang merupakan urusan terbesar - berdasarkan syura.”


Jika prinsip-prinsip yang dinyatakan di atas dapat difahami dan diamalkan oleh setiap warga dalam sesebuah organisasi sama ada sebagai pemimpin mahupun pengikut bawahan, nescaya tiada lagi wujud sebarang konflik organisasi. Hal ini demikian kerana setiap warganya telah pun bersepakat untuk mencapai matlamat yang sama iaitu memperoleh kejayaan yang hakiki (al-falah).

Rumusan :
Jelaslah bahawa konsep pengurusan organisasi yang berkualiti sudah semestinya berlandaskan kepada ajaran Islam yang berteraskan dua sumber primer yang menjadi panduan sepanjang zaman iaitu kitab suci al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Konsep pengurusan tersebut membabitkan perhubungan yang tidak dapat dipisahkan antara Pencipta (Khaliq) dan makhlukNya serta hubungan sesama manusia dengan makhluk yang lain.

Alhamdulillah. Saya sekumpulan amat bersyukur kerana telah dapat menyiapkan tugasan yang diberikan pada tarikh yang ditetapkan. Semoga laman blog ini dapat memudahkan orang ramai dalam mencari maklumat tentang nilai-nilai sistem pengurusan dalam Islam berdasarkan Al Quran dan Hadis.

Lampiran :

     1. Dalil

Maksudnya : Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam masa kemudian Ia bersemayam di atas Arasy mentadbirkan segala urusan. Tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi syafaat melainkan sesudah diizinkanNya. (Yang bersifat demikian) itulah Allah, Tuhan (yang memelihara dan mentadbirkan keadaan) kamu; maka tunduklah dan taatlah kamu kepada perintahNya; patutkah kamu - setelah mengetahui kenyataan yang tersebut tidak mahu mengingatiNya? (Surah Yunus : ayat 3)

     2. Hadis

     3. Kata-kata hikmah

Dalam kesibukan kita mengejar tuntutan di dunia, jangan kita lalai dan leka dengan bekalan kita di akhirat kerana hidup kita di dunia ini hanya sekali dan pasti tidak akan ada ulangannya bagi kita membetulkan kesilapan.

Rujukan :

     1. Buku Teks Pengurusan Dalam Islam;
  • Asmahan Mokhtar dan Nur Shahiza Mohd Isa
  • tahun 2015
     2. Pengurusan Di Malaysia;
  • Azman Che Omar
  • Tahun 2008
     3. Teras Utama Sistem Pengurusan Islam;
  • Auni Haji Abdullah
  • Tahun 2009
   4Al-Quran dan Terjemahan ;

     5. Pengurusan Islam : Potensi dan Cabaran ;
  • Auni Bin Haji Abdullah
  • Tahun 2011









No comments:

Post a Comment